Windfarm Dafeng - Reisverslag uit Dafeng, China van Gwan James Pieters - WaarBenJij.nu Windfarm Dafeng - Reisverslag uit Dafeng, China van Gwan James Pieters - WaarBenJij.nu

Windfarm Dafeng

Door: Gwan James

Blijf op de hoogte en volg Gwan James

28 Oktober 2009 | China, Dafeng

Vrijdagmiddag werd ik opgebeld tijdens de exhibitie door Mr. Du. Hij vroeg of ik mee ga naar Dafeng om te helpen met wat testen. Dat was een leuke verrassing, aangezien Antje maandag voor anderhalve week op business trip gaat naar Dalian en Qingdao kwam het allemaal mooi uit! Dus natuurlijk zei ik ja en ben ik zondag ochtend naar het vliegveld gegaan waar ik met Mr. Du op het vliegtuig stapte. Toevallig kwamen we collega's tegen die met de lokale project ontwikkelaars en lokale overheid zaken moesten doen of er daar een fabriek komt van Goldwind. Het is daar een zeer gunstige lokatie omdat er een haven is die wordt uitgebreid.

Eenmaal aangekomen na een lange rit van het vliegveld, wat handen geschud van de directeur van de Jiangsu Dafeng Economische ontwikkelings gebied, Mr. Zhao Xiaoqing en consorten bood Mr. Zhao Xiaoqing zijn chauffeur en auto aan om Mr. Du en ik naar ons hotel te brengen dicht bij de windfarm.
Het was een overheidsbak met 3 verschillende claxons! Een gewone toeter, overheids toeter en politie sirene. We bedankten de chauffeur en nadat we onze spullen op de kamer hebben gedropt gingen we met het onderhoudsteam een potje basketballen! Super!
Het eten in de avond was ook geweldig en beter dan de vorige keren zei Mr. Du. Die avond aten we Dapanji, (kip in een grote pan), het is kip in mootjes gehakt met bot en al die je kookt en daarna frituurt met suiker. Daarna gooi je de gefrituurde aardappelschijven, gember en pepers (heel veel!!), later knoflook plus ui plus bosui samen met de kippenbouillon en laat je het een tijdje staan ;)

De volgende dag begon om 6 uur. Half zeven ontbijt en dan 7 uur vertrekken naar het kantoor bij de windfarm, aldaar de ochtendvergadering en daarna iedereen naar zijn post. De wat oudere werkers blijven op het kantoor en de jongere mensen (net afgestudeerd) gaan op pad en worden gebracht door onze chauffeurs. Ik bleef in de ochtend op het kantoor om een spoedcursus te krijgen voordat ik daar mag zijn. Na de lunch ging ik met Mr. Du mee naar de windturbine en beklom voor de eerste keer een GW77/1500 type windturbine. Na een klim van 65 meter was ik boven en konden we aan het werk. Helaas was er te weinig wind dus moesten we de volgende dag verder.

Dinsdag en we waren weer ter plaatse en het lukte ons toch ondanks de lage windsnelheden om de turbine op slot te krijgen zodat de hub niet meer draait. Eindelijk konden we de hub in. (de hub is het voorste gedeelte waar de wieken uitsteken) Aldaar konden we de testopstelling installeren.

Woensdag bleef ik in het hotel ondanks dat het zo een goed weer was! Bewolkt maar veel wind!!! bijna 10 m/s! Als je begrijpt wat ik bedoel ;) dus goed voor de test! Nee ik bleef hierzo om aan mijn rapport te schrijven! In de avond na het eten is er altijd een vergadering waar iedereen verteld wat hij heeft gedaan vandaag. Men was nieuwdgierig naar wat ik heb geschreven en benieuwd naar de culturele verschillen dus moet ik het stukje over cultuur naar het Chinees vertalen :) Dus voordat ik hier wegga laat ik iets achter.

• 29 Oktober 2009 - 14:36

Annelies:

Hee Gwan!
    Ik heb net je laatste paar berichten gelezen, erg mooie foto's en verhalen! :)

• 03 November 2009 - 13:30

Bob Prinsen:

Hoi Gwan,

Ik ben 2e jaars SET student en ben me aan het specialiseren in wind energie. Ik ben op zoek naar een stageplek in China en Goldwind leek me een erg geschikt bedrijf. Ik vroeg me af hoe je in contact met ze bent gekomen, is dit via een van de professoren van L&R tot stand gekomen (van Bussel, Kuijk?). Ik zal je toevoegen op facebook, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen daar.

Groeten,
    Bob

• 04 November 2009 - 01:13

Gwan:

Beste Bob,

Facebook in China werkt niet. Dus als je een mail kan sturen naar g.j.pieters@goldwind.cn dan kan ik je aan een stage plek helpen. Ik vertrek aanstaande maandag al, dus als je snel reageert kan ik het nog voor mijn vertrek regelen.

Groeten,
    Gwan